Olvasási idő: 2 perc
Essünk túl egy lehangoló tényen: Magyarországon már a 6-8 éves gyerekek 20%-a is elhízott vagy túlsúlyos. Nem hangzik annyira megrendítően? Szerintünk de. Mert valójában nem az érték a lényeg. Hanem a trend. Abból a szempontból is, hogy ez a szám folyamatosan emelkedik. És abból is, hogy minél idősebb korosztályt vizsgálunk, ez az arány annál magasabb. Pl. a 14 év felettiek 34%-a túlsúlyosnak tekinthető.
Még erre is mondhatnánk, hogy na és akkor mi van? Hát az, hogy az úgynevezett civilizációs betegségek nagyon szoros barátságot ápolnak az elhízással. És nem, nem lesz mindenki beteg, aki túlsúlyos. Mint ahogy egészséges sem marad mindenki, aki sovány. De a valószínűség nagy úr. Minél több felesleges kilót cipelünk magunkkal, annál nagyobbra hizlaljuk annak esélyét is, hogy többet fogunk randizni a kardiológussal, a diabetológussal és a reumatológussal, mint szeretnénk.
Ráadásul könnyű nem belegondolni abba, hogy a mai gyerekek mennyivel veszélyeztetettebbek, mint azok a korosztályok, amelyekhez mi tartozunk. Egy nagyon sokmilliárd dolláros marketinggépezet győzködi őket arról, hogy olyasmiket egyenek és igyanak, amikkel a saját egészségük ellen fogadnak.

És ne csak a csokira, meg a chipsre gondoljunk! Azzal is muszáj szembenéznünk, hogy egy pohár szénsavas üdítő kb. 11(!) kockacukornak megfelelő mennyiségű cukrot tartalmaz. Ennek elképzelésére hagyunk egy kis időt. Abba pedig ne menjünk bele, hogy vajon hány gyerek lehet, aki kibírja, hogy csak egy pohár cukros löttyöt igyon.
Ilyen szempontból sajnos a rostos gyümölcslevek se jobbak. A közhiedelemmel ellentétben pedig az sem megoldás, ha a cukrot nullkalóriás édesítőszerre cseréljük. A helyzet az, hogy az édes íz önmagában inzulinválaszt vált ki – emiatt támasztja alá egy sor kutatás, hogy bizony a divatos zero üdítők is hizlalnak.
Itt jön be a képbe a HAPPY hét. A HAPPY hét célja, hogy az óvodákban és az általános iskolákban népszerűsítse a vízivás szokását. Minden évben március 22-éhez, a víz világnapjához kötődik, idén ezért a március 17-el kezdődő héten került megrendezésre. Amúgy már 15. alkalommal.
És hogy honnan hova jutott? 2010-ben 78 óvoda és általános iskola csatlakozott a programhoz. Idén 1342. Ez hatalmas fejlődés, beszédes példája annak, hogy a világban történnek ám jó dolgok is. Csak ezeknek rendszerint rosszabb a sajtója.

Régóta hisszük, hogy az egészségnek nem kell bonyolultnak vagy drágának lennie. Vizet inni pl. jóval olcsóbb, mint üdítőt. Valójában az egészségünk a szokásainkon múlik. Ez az üzenete a HAPPY hétnek is. Ezért támogatjuk már évek óta mi is. Ha szomjas vagy, igyál vizet – ezt kell minél több gyereknek megtanítanunk. Higgyük el, hálásak lesznek érte.